week 2 - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu

week 2

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolien

03 Februari 2007 | Micronesië, Weno Town

Hallo allemaal,

Hier dan het verslag van week twee. Ga er maar weer eens even goed voor zitten. Ik had jullie al verteld dat ik naar een bruiloft zou gaan. Dat was dus op zaterdag en het was heel leuk om mee te maken. Eerst was er een dienst in de katholieke kerk. Daarbij werd gezongen op keyboard begeleiding, wat ik persoonlijk niet zo mooi vind. Het zingen is wel mooi, maar het was mooier geweest zonder het ‘jaren 80 meets levenlied’ achtergrond gepingel. Daarna gingen we met zijn allen naar de gymzaal achter de ker waar het feest was. Daar stonden tafels en stoelen klaar met plastic zakken erop met bakken met eten erin en wat te drinken. De bruidegom werd binnen gedragen door vrouwelijke familieleden, waaronder een aantal bruidsmeisjes. Hierom werd heel hard gelachen en gejould. Toen begon er een vrouw op een teil te slaan en te zingen en de schreeuwen. Ze richtte zich vooral tot de bruidegom. Er werd erg enthousiast gereageerd, mensen schreeuwen joelen lachen. De ene vrouw werd bijgevallen door wat andere dames, ze waren allemaal al wat ouder. Die begonnen ook te dansen en met hun kont te schudden en toen ging het dak er helemaal af. Daarna werd er door veel oudere mannen gespeeched. Ook werd er door het groepje kids gezongen. Tijdens het zingen werden de dirigent en de kinderen ondergespoten met parfum door een aantal vrouwen en ook een man. De dirigent kreeg ook geld in zijn kraag geduwd en een t-shirt over zijn arm gelegd. Daarna kwamen de gekke vrouwen weer en gingen dansen op de muziek van de kinderen. Ook zij kregen parfum en geld en een jurk. Daarna werd er gegeten, maar ik heb alleen wat rijst, taro, tapioca en cassave op. Van de oudere dames kreeg het bruidspaar 4 geweven matten, dat is wat de vrouwen hier traditioneel doen. Daarna begonnen er 4 meisjes te dansen. Ze leken zich wat ongemakkelijk te voelen omdat ze met hun kont moesten schudden en omdat ze een blote buik in hun kostuum hadden. Ook zij kregen parfum, tshirts en geld.
Daarna ben ik naar Lori Beth gegaan en heb daar samen met haar een breadfruit geroosterd op een zelfgemaakt vuurtje. Ook dat was erg gezellig en de breadfruit smaakte erg lekker. De volgende ochtend stond ik weer een beetje op tijd op omdat ik naar de kerk zou gaan. Ik werd daarvoor om 9 uur opgehaald door Mason. Het is een protestantse kerk waar hij bij zit en ook een beetje evangelisch. De kerk dienst was in het begin wel leuk want er werd veel gezongen. Maar daarna gingen de kinderen naar zondagschool en begon de preek die zeker een uur duurde en waar ik natuurlijk niets van begreep omdat het in Chuukees was. Ik viel bijna in slaap af en toe maar dat kan natuurlijk niet dus deed ik heel hard mijn best wakker te blijven. Ik voelde me niet echt op mijn gemak in de kerkdienst omdat ze allemaal heel sterk geloven daar. Aan het eind kwamen er een aantal mensen naar voren die helemaal geroerd waren dus de muziek en de preek en die moesten huilen en zo. Ik ben ook in de kerk aan iedereen voorgesteld. Ik moest gaan staan en zwaaien en zo. Dat was niet zo leuk, maar goed. Ik hoop niet dat ze nu verwachten dat ik elke dienst kom, maar als het moet dan moet het. ’s Avonds was ik uitgenodigd om bij Mason te komen eten want de oma van zijn vrouw werd 80. dus het was feest en er kwamen ook een aantal familieleden van het andere eiland met een hele koelbox vol vis. Ik heb alleen plantaardige dingen gegeten zoals taro, breadfruit, rijst, en fruit. En als toetje kregen we taart en ijs dus ik zat tjok vol. Maar het was erg gezellig en leuk om hun huisje eens te zien en de kinderen te ontmoeten. Ik heb veel met een neefje van Mason gepraat, die ook op het College zit.
Op de nacht van zondag op maandag komt er altijd om 2 uur en om 6 uur een vloegtuig voorbij en hoewel meijn bed op 30 of 40 meter van de landingsbaan staat heb ik overal doorheen geslapen, raar he? Op maandag heb ik een aantal afspraken gemaakt voor interviews met de jongeren op COM en heb ik mijn transcriptie van mijn interview met Jana uitgewerkt. ’s Avonds heeft zij me was Chuukese woordjes en zinnetje geleerd. Anke, ik heb ook gevraagd naar hoe je zegt: ‘wat een mooi skipak’ dus dat leer ik je als ik terug ben. Over het mooie haar moet in nog vragen. Op dinsdag had ik mijn eerste twee interviews met 2 jongens, waaronder het neefje van Mason. Het eerste interview ging lastig omdat ik de jongen sosm niet goed verstond. Maar de tweede ging wel goed. Ik heb daarna nog even met Karlijn en Lisette gemaild zodat we elkaar een hart onder de riem kunnen steken en even peilen hoe het met elkaars onderzoek gaat. Op woensdag stonden 2 interviews gepland. De eerste ging goed, want het meisje sprak hartstiike goed Engels. Maar het tweede meisje kwam niet opdagen dus ben ik verde gegaan met het uitwerken van de interviews. De dag daarna zou ik weer twee interviews doen, maar toen kwamen beide studenten niet opdagen, dat was wel een beetje jammer. Ik had inmiddels daardoor wel meer tijd om interviews uit te werken dus nu zijn er al 2,5 af. OP vrijdag ochtend heb ik nog wel een interview gedaan en dat ging wel goed. Nu heb ik afgesproken dat ik maandag nog 2 interviews ga doen ik en ik denk dat ik daarna doorga naar de Xavier High school om te interviewen. In het totaal heb ik dan 6 interviews op het COM gedaan en 1 met Jana. Misschien dat ik er nog 1 of twee bij zoek, maar dat weet ik nog niet, misschien nog een jongen want dan ik het aantal jongens en meisjes gelijk.
Ik heb gisterenavond een pizza gegeten in het restaurant van het Truk Stop Hotel, waar ik nu ook zit te internetten, met Lori Beth. Daarna hebben we samen een film op mijn laptop gekeken en ben ik blijven logeren omdat ik geen zin had om iemand te vragen me terug naar huis te brengen aangezien Lori Beth tegenover truk stop woont, waar ik nu vroeg in de morgen toch weer moet zijn.
Vandaag ga ik nog een interview doen met een meisje en daarna ga ik naar de katholieke kerk want er is daar een grote viering aan de gang met mensen van alle eilanden van Chuuk en waarschijnlijk wordt er veel gedanst en gezongen. Dat wordt dus vast heel leuk. Ik heb trouwens ook het telefoonnummer gekregen van een dame die gastgezinnen regelt voor de Peace Corps mensen hier en die kan dus wellicht ook iets voor mij regelen. Dat zou leuk zijn. Op zondag ga ik waarschijnlijk naar de Blue Lagoon Resort om daar met Brain en Lori Beth en haar dochtertje Maritsa naar het strand te gaan en to picnicken. Daar heb ik ook erg veel zin in want ik ben nog niet echt van deze kant van het eiland af geweest en dit is duidelijk het minst mooie gedeelte.
Nou nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte! Laat me vooral ook weten hoe het met jullie gaat, zodat ik niet helemaal uit de tijd ben als ik terug komt. Ik wordt graag gemaild, dus!

Heel veel liefs, vanuit het nog altijd warme en ook vochtige Chuuk.

Jolien

  • 03 Februari 2007 - 08:10

    Paps:

    Meid het was weer goed om gisteren te skypen. De foto's maken het geheel af. Lekker fleurig, die vrouwen zien er niet echt ondervoed uit. Blijf genieten en veel plezier bij de Blue Lagoon.
    Dikke kussen.

  • 03 Februari 2007 - 10:43

    Merlijn:

    Hej Jolien! De foto's zien er zo leuk uit, lijkt me echt bijzonder om mee te maken! Heb je tot nu toe iedere keer gewoon vegetarisch kunnen eten of is dat toch wel heel moeilijk? Ik loop nu stage op de groenschool in Den Bosch en ik geef tekenen, handvaardigheid en ckv. Het is best pittig want bijna alle leerlingen hebben gedragsproblemen maar ik leer er heel erg veel! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal en foto's! Liefs Merlijn

  • 03 Februari 2007 - 12:54

    Ada Bik:

    lieve Jolien, weer genoten van je verslag, volg je op de voet en probeer alles voor te stellen.Reuze ervaring voor jou.Succes.Liefs Ada

  • 03 Februari 2007 - 21:00

    Jeanette Kol:

    hoi jolien,wat heb je in zo korte tijd al een hoop mee gemaakt,ik merk dat je je al wat meer op je gemak voelt ik geniet van de verhalen die je schrijft en de foto's die ik zie een hele andere wereld maar wel indrukwekkend ik wens je veel succes en plezier en kijk uit naar je verhalen.groetjes van jeannette kol

  • 03 Februari 2007 - 21:36

    Jos :

    Hallo Jolien,

    leuk om je verhaal te lezen en de nieuwe foto's te zien. Juist bij een feest worden blijkbaar allerlei oude gebruiken in ere gehouden; dat moet erg interressant voor je zijn. Lukt het in de communicatie om wat van de betekenis van de gebruiken te achterhalen. Het lijkt me dat de muziek erg americaans beinvloed is, of kom je ook oorspronkelijke muziek/ zang tegen. Ik heb het idee, dat je wel erg leuk -en al heel snel- bij het dagelijkse leven betrokken wordt. Veel plezier morgen in de blue langoon -misschien weer mooie foto's van de natuur- en tot horen.
    Groetjes / Jos

  • 03 Februari 2007 - 22:02

    Dimphy:

    Ha Jolien,
    Misschien is het Sonja Bakker-dieet wel iets voor de dames? En waarom stoppen ze geld in elkaars kraag en spuiten ze parfum? Heel boeiend en apart allemaal. Het valt me op dat de dames allemaal hetzelfde model jurk aan hebben. Maar het plezier straalt er wel vanaf. Bij Blue Lagoon heb ik een beeld van blauwe lucht en blauwe zee en wuivende palmen. We zullen aan je foto's wel weer zien, of dat een beetje klopt. Knap van je, dat je in 2 weken tijd al zoveel bereikt hebt. Ik vind dat je al veel interviews afgenomen hebt!
    Hier gaat alles verder zoals altijd. Wat wel bijzonder is: wij gaan de slaapkamer opknappen, jawel! Dus dat wordt ruimen (wat kan er toch veel in slechts een kast...).
    Heel veel groetjes en tot je volgende verhaal,
    liefs,
    Dimphy.

  • 04 Februari 2007 - 12:30

    Tineke:

    Hai Jolien
    Leuk dat we een kijkje kunnen nemen in jouw wereld vandaag de dag,door de foto`s en verhalen blijven we op de hoogte. Veel plezier en geniet van dit alles.
    liefs Tineke

  • 04 Februari 2007 - 12:44

    Liesbeth:

    Hoi Jolien
    Wat heb je al veel meegemaakt en zeker niet het allervervelendste met al die feesten en zo. Gelukkig gaat het met je intervieuws ook redelijk, dus volgens mij heb je het wel naar je zin. Ook al zal je toch zo af en toe je thuis missen. Gister vierde Angela,Dave en Nathan hun verjaardag. Dat was erg gezellig en kleine Nathan is ook erg verwend. Ook al heeft hij daar nog weinig erg in. Zijn Tante Fiona had een heel erg origineel kado gemaakt ( met behulp van fam en vrienden) een soort herinneringsbox. Echt gaaf, dat moet je maar eens inzien als je terug bent. Gisteravond was ik jurylid bij de korfbal playback show. Alle jeugdteams deden hieraan mee. Sommige hadden er echt veel werk van gemaakt. Heel leuk dus.Vandaag zondag, dus dan ben ik meestal een beetje aan het rommelen. Ik feliciteer je alvast met je zusjes verjaardag morgen en kijk uit naar je volgende up-date.
    Liefs Liesbeth

  • 04 Februari 2007 - 20:44

    Nathalie:

    dag lieve meid,
    nou hier alles goed hoor we zijn net terug van een weekendje "koe in de kost"een huisje bij een boer op het erf. ergleuk envoor de jongens tegek.
    we hebben zelfs een kalf geboren zien worden...echt onwijs. en gijs heeft deboer geholpen met melken om daarna de bak schoon te spoelen, hij voelde zich helemaal het mannetje.
    lekker op het erf met de grote skelter samen met bart en ilse en dan nog even zelf eieren rapen bij de kippen, je snapt we moeten nog een keer terug want we hebben geen tijd gehad om zelf kaas te maken!!
    echt een lekker weekend.
    kom thuis en lees jou berichtje...je bent al druk met je project bezig je zet de vaart erin, maar je kan gelukkig ook van de cultuur en de mensen genieten, laat je wel wat foto's zien van de blue lagoon!!! mazzelaar!

    veel liefs nathalie en de rest

  • 07 Februari 2007 - 01:54

    Lisette:

    Goed hoor Jolien, al interviews en kerkdiensten, misschien wordt je nog wel eerder bekeerd dan ik ;-)!! Ik ben nog geen 1 keer naar de kerk geweest, vorige zondag was ik van plan, maar ik had geen vervoer en wilde ook niet rijden, want er lag sneeuw op de weg (o ja ik zal het even uitleggen, sneeuw: dat zijn witte vlokken die uit de hemel vallen, gebeurt alleen als het heel koud is... ;-P !) Misschien kunnen we als we terug zijn een foto-tentoonstelling met tegenovergestelde foto's doen... Nou, weer veel succes. Volgens mij gaat het hardstikke goed!
    xliset

  • 07 Februari 2007 - 12:21

    Geert:

    Hee Jolien, klinkt als een olijke boel allemaal. Hier heeft het vannacht geijzeld, het zag er heel erg mooi uit, met zo'n glinsterend laagje over de bomen. Hee, maar wat is breadfruit? Ik stel me voor een broodje met fruit of een ananas in de vorm van een brood ofzo? Ben benieuwd. En... heb je al een driewielig motorvoertuig gezien?

  • 08 Februari 2007 - 23:17

    Karlijn:

    Even een kort berichtje. ben al over internettijd heen. Maarze hebben nogniks gezegd dus : sst. Wat goed dat je al zoveel interviews hebt, ik niet. Ik weet niet of wat minder ook goed is, want zoveel als jij ga ik echt never nooit krijgen. Maar moet nu echt gaan. Volgende keer vertel ik watmeer.

    Kus Karlijn

  • 15 Februari 2007 - 10:02

    Arthur:

    Dag Jolien,

    Ik heb met plezier je weekverslagen gelezen. Je moet het daar wel heel erg naar je zin hebben(ook al verbrand je af en toe levend, da's toch gewoon dommigheid en gaat gelukkig ook weer snel over).
    Ik vind het geen compliment aan onze "soort" dat je zo wordt lastig gevallen maar ja dat tref je in Italië en verder naar het zuiden meer en meer aan. Ik las de tekst op de powerpoint presentatie van een lied. Daar kun je toch geen touw aan vastknopen. Spreken de mensen dara ook nog een andere taal vloeiend dan het Chuuks? Het wordt anders wel lastig voor je om de contacten goed te kunnen benutten voor je opdracht. Hoe gata het daar mee trouwens? Je bent in ieder geval druk met het houden van interviews dus materiala zla er in toenemnde mate zijn. Enfin, ik houd me graag op de hoogte van je reilen en zeilen. Je schrijft leuk en onderhoudend dus dat is ook een genoegen om te lezen.

    heel veel plezier en sterkte als het eens tegenzit en je vast wel eens verlangt naar gewoon de Hollandse pot en praat.

    Groet,
    Arthur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Micronesië, Weno Town

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2008

Week 6

01 Augustus 2008

Week 5

26 Juli 2008

Week 4

18 Juli 2008

Week 3

12 Juli 2008

Week 2
Jolien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 34218

Voorgaande reizen:

19 Januari 2007 - 21 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: