weekbericht 7 - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu weekbericht 7 - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu

weekbericht 7

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolien

09 Maart 2007 | Micronesië, Weno Town

Hallo allemaal,

We waren gebleven op vorige week zaterdag. Ik ben op zaterdag inderdaad gaan wandelen en de resultaten daarvan zijn te zien op de foto’s. Ik ben natuurlijk wel voorzicht geweest en zo. Maar ik heb geen spoken, geesten of mannen machettes gezien dus ben gewoon naar boven gelopen. Ik ben niet helemaal naar de top gegaan want er stond veel wind en er waren hele lange hoge en vooral op scherpe grassen die vervaarlijk heen en weer zwiepten. Ze zongen ook een beetje in de wind. Geen wonder dat mensen zeggen dat hier spoken zitten. Wel veel natuurschoon gezien dus en ik was blij weer even op de been te zijn hoewel ik hier elke dag loop, maar dat is nooit langer dan een half uur. Op zondag heb ik vooral veel getypt. Het schiette niet zo hard op als ik gehoopt had en ik kon mijn hoofd er niet zo toe zetten. Dus ik heb ook wel een klein beetje geluierd en dat mag ik eigenlijk niet te veel doen vind ik van mezelf, maar aan de andere kant was het ook wel een lekker ontspannen weekend dus. Op zondag avond hebben Lori, Bryan en ik een film gekeken ‘the Aviator’. Best een goede film dus dat was wel gezellig, maar hij was pas om 1 uur afgelopen en ik moet toch altijd weer vroeg op. dus dat ik deed ik ook op maandag. Ik was om 7 uur mijn bed weer uit en om kwart over 8 was ik wel weer bezig met mijn kleine wandeling van 15 minuten naar de Land Grant afdeling van het COM. Daar deed ik weer een interview met een jongen. Dat ging wel weer ok. De rest van de dag heb ik een beetje wat interviews uitgewerkt. Het gaat langzaam maar wel gestaag door.
Op dinsdag wilde ik weer wat interviews gaan doen maar dat ging niet want het was election day. Mensen gaan dan stemmen maar sommige mensen moeten stemmen op hun eigen eiland en aangezien er vaak dikke rijen staan kunnen ze dan niet naar school komen om les te geven. De lessen gingen dus niet door en dus waren er geen studenten op te interviewen. Ik de extra tijd die ik vandaag had dus maar gestoken in het uitwerken van een nieuw interview. Lori vertelde me op dinsdag ook dat ik maar eens iets anders moest gaan zoeken. Ik kreeg al een beetje het gevoel dat ik haar in de weg leif, maar ik had niet het idee dat het zo erg was. Later die dag kwam ik echter achter de eigenlijke reden dat ze wat meer privacy wilde. Bryan kwam namelijk maar ze gingen samen uit eten. Dat hadden ze me niet verteld dus ze wilden me er duidelijk niet bij hebben. Later die avond kwamen ze terug en hebben ze de deur van de slaapkamer achter zich dicht getrokken en heb ik ze niet meer gezien. Bryan bleef slapen, maar glipt om 6 uur de deur uit dus ik denk we dat we kunnen stellen dat er een nieuw romance is ontstaan. Ik heb het zelf wel veroorzaakt, want voordat ik hier kwam waren Bryan en Lori nog niet bevriend. Ik vind het natuurlijk erg leuk voor hen, maar ik ben daardoor wel een mooi slaapplekje kwijt. Op woensdag heb ik weer een interview gedaan dat echt super goed ging en heel interessant was. Deze jongen was namelijk geadopteerd en dat veranderde zijn relatie ten opzicht van zijn familie en vrienden heel erg. Hij was veel minder close met familie en veel closer met vrienden. Zijn familie behandelde hem namelijk minder goed dan de andere kinderen en er was veel jalousie en zo. Dat onderwerp, over adoptie en de moeilijkheden die daarmee samenhangen, worden op het moment onderzocht door de andere antropoloog die hier in Chuuk is. Heel interessant dus.
Op donderdag wilde ik ’s ochtends weer een interview doen maar de kids hadden het druk met lessen die ze niet konden missen dus heb ik het interview gedaan op een uur of 12 toen ze klaar waren met de lessen. Daarna werd ik gebeld door Suzie, de mevrouw die een gezin voor me aan het zoeken was. Ik had haar de dag daarvoor gebeld om te vragen of ik niet toch bij haar mocht komen logeren. Dat had ze al eens eerder aangeboden, maar ze woont ver weg uit de stad en dus ben ik dan heel afhankelijk van anderen om van en naar de stad te komen. Het is dus niet ideaal, maar beter dat iemand te veel op de lip zitten. Ze belde dat ze me later die dag op zou komen halen en dat deed ze dus ook. We reden naar haar huis dat er aan de buitenkant een beetje vervallen is, maar wel erg comfortabel is. Ik heb daar een mooi kamertje voor mezelf dat wel een beetje naar kattenpis ruikt, maar omdat ik van katten hou is dat niet zo erg. Ik woon boven op de tweede verdieping samen met Suzies moeder die ook engels spreekt, en haar twee neefjes, die hier allebei wonen omdat ze hier naar school gaan. Een van die jongetjes spreekt ook goed engels dus dat is heel leuk. Suzie en haar man wonen beneden en hebben ze;f geen kinderen. Ze hebben stroom en een toilet, dat je met een emmertje moet doorspoelen en dat een beetje stinkt, maar dat ben ik wel gewend van bij Mathijs in zijn kraakpand. De douche is buiten. Het is een afgeschermde plek op het balkon. Ik kan er niet in mijn nakie in, want de mensen kunnen toch wel wat zien door de kieren en door het raam van de keuken. Ik heb er wel gedoucht en moet zeggen dat het heerlijk is. Je gaat lekker zitten op een krukje (want anders steek je erboven uit) en spat jezelf nat met water uit de emmer. Dan zeep je jezelf in en was je het af. Dit alles doe je in je ondergoed of met een rok onder je oksel gesjord. Wel heerlijk met een briesje om je heen en een bananenboom naast je. ’s Avonds nog even gekletst met Suzie en haar neefje dat hier ook verblijft en goed engels spreekt. Ook haar moeder spreek engels dus dat is heel leuk. Ze zijn heel erg aardig. Ik kwam erachter dat ik de sleutel voor mijn koffer bij Lori had laten liggen dus hebben ze me hier voorzien van een rok en een school t-shirt en zelfs van ondergoed en een tandenborstel. Heel lief en behulpzaam dus. Ik heb ook oorbellen gekregen die zie je dus ook schitteren op de foto. Het is een oorknopje met een plastic diamantje dat haar 50 cent heeft gekost waardoor ik ze waarschijnlijk niet lang kan dragen omdat mijn oren dan gaan ontsteken, maar het is wel een heel lief gebaar. Ik red mezelf hier dus wel.
Morgen komt de Hokuale’a (zoek maar op met google dan vind je wel een site met foto’s). Het is een traditionele zeilkano waarmee ze de oceaan over zeilen in de pacific. Deze komt vanuit Hawaii gezeild en de aankomst hiervan wordt hier als het goed is wel gevierd. De plannen zijn niet helemaal duidelijk en als het in het weekend valt zijn er minder mensen aanwezig om te dansen en zo, maar dat zien we dan wel weer. Het wordt vast leuk in ieder geval. Volgende week plan ik om nog 1 interview te doen op de Land Grant en dan op dinsdag naar de Chuuk high school te gaan om daar te beginnen met interviews hopelijk. Ik heb nu 25 interviews gedaan en er 21 uitgeschreven dus dat gaat best goed allemaal. Hopelijk komt er ook nog wat zinnigs uit, maar daar werk ik aan. Ik probeer ondertussen ook wat aanvullende iinformatie te vinden over mijn onderzoek uit boeken en artikelen en zo. Ook daar ga ik nog wat harder naar op zoek. Nou dat was het wel weer. Volgende week een nieuw bericht. Ik schrijf jullie dan weer!

Heel veel liefs,

Jolien

P.S. bedankt voor jullie lieve berichtjes. Ze worden heel erg op prijs gesteld dus blijf ze vooral sturen!

  • 09 Maart 2007 - 07:51

    Eefje:

    Hoi Jolien,
    Ik lees wel dat je onderzoek heel voorspoedig gaat. De mijne krijgt nu ook wat meer vorm, maar aan de 25 interviews ga ik waarschijnlijk niet komen. Nog heel veel succes en een fijn weekend.

  • 09 Maart 2007 - 07:59

    Niels:

    Hey Jolien!
    Echt heel gaaf om te lezen wat je allemaal mee maakt. Vind het superinteressant.. Keep up the good work!

    Groet neef Niels

  • 09 Maart 2007 - 09:55

    Dimphy:

    Ha Jolien,
    Zo zie je maar, ervaring met kraakpanden levert flexibiliteit op, ha, ha! Ook goed dat je van katten houdt, dus alle eventuele ongemakken bij Suzie tellen nauwelijks voor jou. Ja, wel vervelend dat je een beetje weggekeken bent door Lori, maar gelukkig heb je heel snel nieuw onderdak gekregen. En zoals ik het begrijp is Suzie een Chukese, dus dat is dan ook wel weer leuk. Wel een geluk dat moeder en neefjes Engels spreken, anders wordt het wel erg stilletjes. Je hebt dus wel weer een leuk weekend voor de boeg met de Hokuale. Zo maak je weer eens iets mee! Het lukt me op het moment niet je foto's te openen, dus dat doe ik later nog. Wel heel lief van Suzie dat ze je een welkomstcadeau geeft, volgens mij zit je wel goed bij haar. Je gaat wel gestaag door met je interviews, harde werker. Wil je er gewoon zoveel mogelijk doen of heb je voor jezelf een aantal vastgelegd?
    Hier gaat alles gewoon door. Morgen is het weer festival, dat is wel weer heel gezellig. Op school is het druk, zoals altijd, rapportvergaderingen, ouderavonden, je kent het wel. Ook is volgende week de aanmelding voor nieuwe leerlingen, dus dat is wel weer spannend. Zo blijven we hier dus ook bezig.
    Heel veel groeten weer en veel liefs,
    Dimphy.


  • 09 Maart 2007 - 12:36

    Dimphy:

    Ha Jolien,
    Zojuist kon ik je foto's openen. Charmant hoor, je ' nieuwe' kleren. En de diamanten schitteren inderdaad in je oor. De foto's van de zon en maan vind ik prachtig. Vooral die volle maan is ronduit spookachtig spannend.
    Vorige week konden we trouwens hier een maansverduistering zien. Het was gelukkig onbewolkt, dus we hebben het gevolgd. Bij volledige verduistering blijft een rode maan over.
    Ik ga nu boodschappen doen in de (voor de variatie) regen!
    Veel groeten en liefs,
    Dimphy

  • 14 Maart 2007 - 04:07

    Karlijn:

    Heey heey. Lang niks van me gehoord maar ik leef nog. Ik ben nu zelf zo ingeburgerd dat ik helemaal geen zin heb om weg te gaan. En ik kan nog wel meer tijd gebruiken. Maar het gaat nu weet wat beter met interviews. Ik moet gewoon niet teveel naar jou kijken. En luieren mag best Jolien!! Met 25 interviews gedaan te hebben mag je van mij al stoppen en de rest van de tijd vakantie te houden. Jij bent echt een workaholic en ik een luikont. Tegenovergesteld. Nou wens je veel plezier en een dikke kus van mij.

    Liefs Karlijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Micronesië, Weno Town

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2008

Week 6

01 Augustus 2008

Week 5

26 Juli 2008

Week 4

18 Juli 2008

Week 3

12 Juli 2008

Week 2
Jolien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 34368

Voorgaande reizen:

19 Januari 2007 - 21 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: