weekbericht 5 - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu weekbericht 5 - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu

weekbericht 5

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolien

24 Februari 2007 | Micronesië, Weno Town

Hallo allemaal,

Jongens wat gaan die 5 weken toch snel. Ik ben al bijna op de helft en er is nog zo veel te doen. Goed, ik zal jullie nu even een update geven van wat ik deze week heb gedaan. We beginnen bij vorige week zaterdag. Ik had toen voor het eerst de hele dag stroom in mijn appartement. Ze hebben een nieuwe generator geinstaleerd die dus de hele dag klan werken. Dat is natuurlijk totdat ze geen bezine meer hebben op de generator te laten draaien en dan zitten we weer zonder, maar tot nu toe gaat alles goed. Het is echt raart weer de hele dag stroom te hebben, wat een luxe!! De stroom kwam wel goed uit want ik ben de hele dag interviews aan het uittypen en dat ik ik het beste thuis doen want dan kan ik me beter concentreren. Ik heb op zaterdag ook stof gekocht voor mijn eigen Chuukese jurk zoals jullie die bij de dames in de foto’s hebben gezien. De jurk is inmiddels af en ik zal zeker een foto van mezelf in de jurk op de site zetten. Foto’s van deze week komen wat later want de internet verbinding is hier te traag om ze te laden. Op zaterdag avond heb ik gezellig met Lori-Beth en Bryan een film gekeken. Blood Diamond. Ze hebben hier alle nieuwste DVD’s en omdat ze uit Amerika komen, waar ze eerder uit zijn, zijn er hier al films uit die in Nederland nog in de Bios draaien. Wat ik trouwens ook bij de DVD verhuur vond: de DVD van Vethard, een Nederlandse film!!!! Echt zo vaag!! Ik ben hier trouwens ook al een vertaling van een Baantjer boek gevonden in het engels, hier alleen geen de ‘de Cock’ maar ‘DeKok’. De rest van de week heb ik interviews uitgetypt en dat was erg veel werk, maar op dinsdag avond had ik alle 17 interviews helemaal af. Op maandag heb ik trouwens mijn visum verlengt. Ik was een beetje nerveus voordat ik naar de immigratiedienst ging omdat ik eerder niet echt vermeld had dat ik ook wat onderzoek ging doen. Maar toen ze vroegen wat ik hier deed en ik uitgelde dat ik een visitor was, maar ook wat onderzoek deed, vroegen ze niet eens verder. Tot wanneer wil je blijven vroeg ze en voila ik zit hier goed tot de 19de april wanneer ik weer terug vlieg. Toen ik daarover nadacht vond ik het eigenlijk een beetje jammer dat ik dan weer weg moet. Dit begint echt een beetje als mijn eiland te voelen en hoewel er een hoop dingen zijn die hier wat lastig zijn, zoals de mannen, mijn gebrek aan mobiliteit, het dure eten enz is het toch wel een fijne plek om te zijn en ik kom hier waarschijnlijk niet snel weer terug dus moet ik er alles uithalen wat erin zit.
Op woensdagochtend ben ik verhuisd van mijn hele fijne appartementje dat helaas te duur was met 500 dollar per maand naar het huisje van Lori Beth waar ik een mooi klein kamertje tijdelijk mag betrekken. Er zijn nog steeds twee dames naar een gastgezin voor me aan het zoeken dus misschien dat ik volgende week of de week daarna naar een Chuukees gezin kan verhuizen. Het is wel erg fijn in Lori Beths huisje. Alles is lekker schoon en er is een warme douche!!! Weer zo’n ontzettende luxe!! Het dochtertje van Lori-Beth is een schattig meisje, maar huilt wel wat veel af en toe dus daar moest ik een beetje aan wennen. Het is best raar weer met meer mensen te wonen als je lange tijd alleen hebt gewoont. Je moet toch meer rekening met elkaar houden. Het is denk ik wel een prima overgang naar een Chuukees gezin waarin ik mezelf waarschijnlijk nog meer moet aanpassen.
De rest van de week ben ik de interviews gaan coderen en gaan nadenken over wat ik nog meer in mijn interviews kan vragen, of wat ik nog beter kan vragen. Ik denk dat ik maandag weer op een volgende school begin. Ik wilde eigenlijk naar Chuuk High gaan, maar daar hebben ze deze week examens en dan een week vrij dus heb ik besloten om naar andere afdeling van het COM te gaan waar ze een programma hebben voor high school drop outs. Dat kan ook zeker interessant zijn voor mijn onderzoek denk ik zo.
Gisteren was er een Japanse Cruise Schip hier in Chuuk en dus waren er festiviteiten waar ik naar ben gaan kijken. Er waren twee dansgroepen van de wat verder uitliggende eilanden waar ze nog veel traditionele Chuukese dansen doen. Daar heb ik ook foto en film materiaal van dus dat kunnen jullie later allemaal bewonderen. Daarna ben ik gezellig uit eten geweest met Bryan, Lori-Beth en Mike, de manager van de duikafdeling van het Truk Stop Hotel. Hij is een rare tTexaan die hoopt hier een leuk Chuukese of andere meisje aan de haak te slaan en dat is alles waar hij het over heeft. Bryan heeft hem toen even uitgelegd dat dat hier eigenlijk niet kan. Jongens en meisjes kunnen hier niet openlijk daten, dat mag niet. Alles moet stiekem gebeuren en dat is best moeilijk want je mag niet samen gezien worden anders ontstaan er roddels. Ook is er nergens waar je samen heen kunt omdat overal en altijd wel familieleden of bekenden zijn die je op kunnen merken. Daarom hebben vrijwel alle auto’s hier donker glas zodat ze daarin kunnen vozen. Dat doen ze dan ook langs de weg op op parkeerplaatsen. Ook over mij zijn atuurlijk al roddels gaande geweest. Bryan is mijn man, maar Bryan is ook de man van Lori en zij is ook weer getrouwd met Mike. Lastig allemaal hoor!
Ik ga de rest van het weekend maar een beetje coderen en zo. Ik wilde eigenlijk gaan wandelen, de bergen in, maar dat is helaas niet veilig. Er wonen daar dronken mannen met Machetes en bovendien wonen er geesten op die berg. Er zijn daar mensen door gegaan en huun geesten hangen daar nog rond en die kunnen je bijten en dan wordt je ziek of gebeurt er iets ernstigs met je. Ik denk dat ik het dus maar laat. Wie weet kan ik eens een andere berg proberen. Je moet hier echt overal een bodyguard voor hebben als je ergens heen wil! Ik wil gewoon wandelen! Maar dat zit er dus niet in.
De foto’s zet ik maandag op het internet dus dan kunnen jullie de illustraties bij het verhaal zien. Oh, ik heb trouwens nog een huisgenoot; een schattige pup genaamd Demy. Een heel lief hondje. Ze bijt nog wel veel, maar dat doet geen pijn.

Tot de volgende update!!

Heel veel liefs

Jolien

  • 24 Februari 2007 - 03:38

    Karlijn:

    Ik weet dat je een tijdje niks van me gehoordheb. Maar je weet wel waarom. Het gaat met jou echt te voorspoedig met je onderzoek. Ik maak afspraken maar ze komen niet opdagen en heb nog maar 3 interviews gedaan. maar er is niet een plaats zoals bij jou waar ik remigranten kan vinden en iedereenis druk. Ze zijn wel heel behulpzaam. Ik heb een lijstje opgesteld van potentiele informanten waarvan er zeker wat af zullen vallen en ben op 24 gekomen waarvan er al 3 geinterviewd. Dat is goed, maar ik kom maar niet met ze in contact en zo. Dus blijf zoeken. Ik hoop dat we elkaar maandag kunnen spreken. En ik vind het echt grappig je verhalen over de cultuur te lezen. Is hier precies hetzelfde. Ook dat over daten in het openbaar. haha
    Tot snel
    Karlijn

  • 24 Februari 2007 - 08:14

    Saskia:

    Hee Jolien,
    Goed om weer wat van je te lezen. Zoals je zelf misschien al bedacht hebt, the cock betekent in het engels haan, maar ook lul. Dus dan snap ik de vertaling wel, haha. Verder is het inderdaad leuk om te lezen over je ervaringen in een andere cultuur.

    Hee groetjes Saskia

  • 24 Februari 2007 - 13:49

    Jeannette Kol:

    Hallo jolien ik ben blij dat je je daar een beetje goed voelt de weken gaan best wel snel hoop ik je moet wel een hoop interviews en verslagen typen maar het gaat je goed af ik blijf het leuk vinden op je verhalen te lezen en de fotos te bekijken je familie is nu in de sneeuw als het goed is die zullen zich ook vermaken maar via de scybe hebben jullie regelmatig contact hoor ik nou jolien veel succes en kijk uit naar de fotos groetjes jeannette kol

  • 25 Februari 2007 - 07:40

    Dimphy:

    Ha Jolien,
    Wat een enthousiast verslag. Heerlijk dat je je zo thuis begint te voelen. En dat je echt voelt er alles uit te halen. Doe dat!!!
    Jouw verhalen over de geesten, de mannen, de geheime vrijpartijen in verdonkerde auto's en de roddels verbazen me steeds. Ik had echt een braaf klein eiland in mijn gedachten, maar niets blijkt minder waar! En ook de allernieuwste DVD's al, ik moet mijn voorstelling wel bijstellen.
    Hier gaat alles goed. Morgen begint de school weer na een weekje vakantie, dus dat is altijd weer even slikken. Ik ben wel reuze benieuwd naar de foto's van jou jouw Chuukese jurk. Lijkt me heel bijzonder.
    Tot de volgende keer weer,
    liefs,
    Dimphy

  • 25 Februari 2007 - 12:11

    Anke:

    Ha die jolien,
    Wie had dat gedacht. Net 5 weken op dat eiland en nu al getrouwd. En wel in een ingewikkelde 4-hoeks verhouding. Poehpoeh!
    Tja ik snap dat je nog wel ff daar wilt blijven. Vooral nu t allemaal een beetje als 'thuis'begint aan te voelen. Maar ik, daarentegen, ben hééél blij dat je al weer bijna op de helft zit. Geniet maar volop de komende 7 weken. En doe goeie wetenschappelijke dingen. Maar ook heel veel niet weteschappelijke dingen. Oh ja, als je tijd over hebt kun je misschien nog een rap schrijven over wat je allemaal meemaakt. Dan kunnen we die 'tha motha f****** reil and seil on Chuuk' noemen.
    kus anke
    ps blijf maar uit de buurt van die bergen want geesten en machetes klinkt niet als een koosjer plekkie voor een mooie blondine.

  • 25 Februari 2007 - 15:46

    Merlijn:

    Ha Jolien! Oooo wat een leuk bericht zeg!! Ik hou wel van spannende verhalen over geesten op bergen die bijten en je van de berg afduwen en andere enge dingen! Misschien kun je als geestenverdrijfster de berg op gaan, dan kun jij lekker wandelen en als je dan terug komt en je leeft nog dan ben je de heldin van het eiland omdat je de geesten hebt verslagen enzo. Ik ben echt zo benieuwd naar je jurk! zal morgen meteen naar je foto's gaan kijken! Fijn dat je je zo helemaal thuis voelt! Zal dalijk in je mooie jurk wel helemaaal zo voelen:D dan ben je net een echte madam in mooie jurk maar dan zonder dikke kont. Misschien kun je een kussen in je jurk bouwen! Nou ik moet weer stoppen want ik moet stiekem nog heel veel aan school werken :) Daaag

  • 25 Februari 2007 - 21:29

    Nathalie:

    dag jolien,fijn om te horen dat je je aardig vermaakt daar op het eiland, en inderdaad de tijd gaat snel, voor dat je weet.....en geloof me nu is het echt nog geen weer voor jou hier dus geniet er nog maar van.
    wij gaan volgende week even kijken in rosmalen voor de verjaardagen van je zus en broer en dan ook nog een feestje op de hockey club, het kan niet op een leuke afsluiting van de vakantie en dan gewoon weer aan het werk!!
    wijffie nog heel veel succes met je project en het blijft leuk om je verhaal te lezen dus blijf dat ook doen!

    groetjes nathalie

  • 26 Februari 2007 - 20:49

    Geert:

    He Jolien, ben je alweer uit die prullenbak gekropen? Leuk om gister even met je te praten. Wel heel maf zeg, bij Lisette was het 1845 uur 's avonds, bij mij was het 0045 uur 's nachts en bij jou was het iets van 0845 uur 's ochtends ofzo? Totaalmaf. Nou, heel veel succes de komende tijd. En wat zie je er mooi uit in die Chuukese jurk!

  • 01 Maart 2007 - 08:36

    Dimphy:

    Ha Jolien,
    De jurk staat je prachtig! Nou hoor je er helemaal bij. Ik zie dat deze jurk je meteen uitnodigt een dansje te maken, zoals daar gewoon. Jouw gebruinde voeten met witte bandjes staan er ook schattig bij, ha ha!
    Veel liefs,
    Dimphy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Micronesië, Weno Town

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2008

Week 6

01 Augustus 2008

Week 5

26 Juli 2008

Week 4

18 Juli 2008

Week 3

12 Juli 2008

Week 2
Jolien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 34375

Voorgaande reizen:

19 Januari 2007 - 21 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: