weekbericht 12 - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu weekbericht 12 - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu

weekbericht 12

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolien

14 April 2007 | Micronesië, Weno Town

Hallo allemaal,

Nou week twaalf zit er ook weer op. De tijd gaat snel en over 5 dagen vetrek ik alweer naar huis terug, dat blijft een beetje onwerkelijk moet ik zeggen. Maar laten we bij het begin van de week beginnen. Ik heb jullie dus voor het laatste verteld over het duiken op donderdag 5 april. Toen was mama ook jarig dus heb ik haar even gesproken over het internet dus dat was weer gezellig. Op donderdag avond ben ik toen naar de Xavier high school gegaan. Daar was de witte donderdag mis net nog bezig dus dat heb ik ook even meegepikt. Wel grappig. Ik ben thuis nog nooit met de paasdagen in de kerk geweest dus ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal maar het was interessant om te zien. De priester waste de voeten van een aantal mensen naar het voorbeeld dat Jezus had gesteld en daarna werden de hosties van de kerk naar de kapel gebracht in een speciale doek en daar werd het ‘lichaam’ van Jezus vervolgens de rest van de avond aanbeden. Gelukkig deden ze dat in verschillende groepjes en dus hoefde ik niet de hele avond te bidden. We hebben eerst even wat afleveringen van de serie Scrubs gekeken en toen de rest van de avond gewoon een beetje gekletst en zo. Erg gezellig wel. De volgende dag ging de hele school met het naburige dorp de kruisweg over het eiland lopen. Dat houdt niet veel meer in dan dat iemand een groot kruis draagt en dat erg gedurende de weg gestopt wordt en dan wordt er gebeden. Onderweg wordt af en toe gezongen en gebeden. Het was heel erg heet en ik had van tevoren al gehoord dat het wel eens 2 uur kon gaan duren dus ben ik er na 3 fasen van de kruisweg mee opgehouden en ben naar huis gefietst. De rest van Goede vrijdag heb ik niet zo veel gedaan. Ik ben naar de wasserette geweest en moest daat 3 uur op een machine wachten dus ben ik maar een boek gaan lezen. Daarna zouden de mensen in mijn familie nog naar de mis gaan, maar ze besloten niet te gaan. Ik was moe dus vond dat niet erg.
Op zaterdag begon de dag met een hoop geschreeuw. Er bleek ruzie bij de benedenburen. Een neef was heel erg kwaad op zijn oom of zo iets. Ik weet niet waardoor de ruzie was ontstaan, maar het liep nogal uit de hand. Er ontstond een hele vechtpartij op straat en er moesten verschillende mensen aan te pas komen om de mannen in bedwang te houden. Het halve dorp liep uit om te zien wat er aan de hand was. Op een gegeven moment waren er machettes in het spel en dan wordt het natuurlijk wel erg gevaarlijk. Maar er raakte niemand gewond gelukkig. Het was wel een beetje raar want normaal ligt er in de Chuukese cultuur een beetje eenn taboe op het tonen van dat soort emoties in het openbaar en dus worden dat soort emoties normaal alleen geuit wanneer men dronken is. Dan is het namelijk wel gelegitimeerd dat te doen omdat men dan ontoerekeningsvatbaar is. Maar nu was er geen drank in het spel dus dat was wat gek. De rest van de dag bleef het rustig en ben ik lekker achter mijn computer gezeten. Rond een uur of 3 ben ik toen naar Xavier gegaan om eieren te verven met de leraren en de leerlingen voor de pasen en dat was weer gezellig. Ik ben wel voor het donker weer terug naar huis gegaan want ze zouden ’s avonds naar de mis gaan en die moest er mooi zijn in de katholieke kerk. Ik had Suzie gevraagd of we konden gaan, maar ze had geen zin dus zijn we niet gegaan. Ik baalde er erg van want ik had graag het zingen in de kerk gehoord. Maar goed.
De volgende dag was het paas zondag. We zijn toen wel naar de kerk gegaan, maar alleen naar de protestantse kerk achter ons huis. De dienst was eigenlijk hetzelfde als altijd alleen droegen veel vrouwen nu een witte jurk vanwege de feestdag. Dat doen ze altijd bij speciale festiviteiten. Na de dienst werden er sandwiches gegeten met het hele dorp. Wel gezellig, maar het was snel weer voorbij. Toen weer even achter de computer gezeten en daarna met de mensen van Xavier naar een Engelstalige dienst gegaan in de katholieke kerk in de stad. Ik vod er niet zo veel aan. Ik had gedacht dat het een Chuukese dienst zou zijn, maar niet dus. Er zaten bijna alleen maar buitenlanders in de kerk. Een beetje jammer dus, maar toch leuk om weer even onder de mensen van Xavier te zijn.
Op maandag hebben ze hier geen vrij. Dan start het hele gewone leven weer op dus ook voor mij. Ik ben dus op maandag weer naar het College of Micronesia (COM) gegaan. Daar heb ik de hele dag een beetje op mijn computer gewerkt en afspraken gemaakt voor de interviews van mijn onderzoek. Op maandag heb ik er daar al een van kunnen doen en dat ging wel goed. Op dinsdag had ik weer 3 interviews en ben ik bovendien even gaan kijken wat ik zou kunnen gaan doen in de dagen die ik nog over heb in Chuuk als ik genoeg voor mijn onderzoek heb verzameld. Ik heb dus besloten nog maar wat extra te gaan duiken. Dat kost me maar 60 dollar voor een dagje en daarop doe je 2 duiken dus dat is wel schappelijk dacht ik zo.
Op woensdag weer een interview kunnen doen. Ik heb ook even in verschillende winkels gekeken naar souvernirs, maar er is niet zo heel veel te krijgen. Dus ik denk nog even na over wat ik voor iedereen mee naar huis neem. Op donderdag dacht ik al mijn interviews af te kunnen ronden, maar een van de meiden kwam niet opdagen dus was ik helaas nog niet helemaal klaar. Op vrijdag ben ik eerst weer mails gaan beantwoorden en daarna ben ik even naar de lokale overheid geweest. Wat een zooitje zeg! De kantoren zien er niet echt uit als behorende tot een overheid. Ik kon gelukkig gewoon naar binnen lopen en aan iederen de vragen stellen die ik wilde. Ik was daar om wat meer achtergrond informatie te krijgen voor mijn scriptie. Ze zeiden zowel bij het bureau voor statistiek als bij het ministerie van onderwijs dat het misschien niet zo makkelijk was de informatie te verzamelen. Maar we kijken wel wat ervan komt. Ik kom denk ik al een heel eind met de informatie die ik tot nu toe gevonden heb. Daarna ben ik op mijn fietsje weer terug gegaan naar het COM. Daar waren de ouders van Lori-Beth ( de lerares waar ik een tijdje bij in heb gewoond) op school deze week. Haar vader bouwt zelf violen en speelt ook dus ze hadden om 12 uur een concert gehouden met de viool en Brian speelde wat keyboard ter begeleiding. De Lori-Beth’s ouders stammen beiden af van Noorse voorouders en dus speelden ze wat noorse muziek. Daarna hebben we een danslesje gehad van de moeder van Lori begeleid op muziek door vader op de viool. We hebben gewalst, een polka gedaan en ook een rondedansje op Hava Nagila. Een beetje raar om dat in Chuuk te doen. Er deden maar een paar leerlingen mee want de rest was erg verlegen, maar het was toch wel lachen om te doen. Aan het einde van de dag had ik uiteindelijk mijn laatste interview dus is mijn onderzoek nu officieel afgesloten! Ik ben klaar met het verzamelen van informatie, zo’n beetje dan. Dat gaat natuurlijk ook nog door tijdens het schrijven van de scriptie, maar in principe hoef ik hier nu niets meer te doen voor mijn onderzoek. De rest van de dagen kan ik dus lekker doen wat ik wil. Ik ga dus nog wat meer duiken en souvernir shoppen. Op dinsdag is er een mis voor de eerste president van de FSM, een Chuukese man, die laatst is overleden. Op zaterdag komt zijn lichaam in Chuuk aan en op dinsdag wordt hij dan begraven dus het kan ook wel interessant zijn daar wat van mee te pikken. Misschien kan ik ook nog een dagje naar een ander eiland, maar dat zien we nog wel. En op donderdag ga ik dan weer naar huis! Ook daar heb ik wel zin in, hoewel ik alles hier ook wel zal gaan missen. Het is toch wel speciaal om 3 maanden lang op een klein eiland in de Pacific te wonen! Volgende week komt het weekbericht dus gewoon weer vanuit Nederland en wie weet wel in levende lijve!

Tot snel weer ziens!

Heel veel liefs,

Jolien

  • 14 April 2007 - 07:39

    Marieke:

    Jolien! Je bent alweer bijna in het Nijmeegse! Joepie! Geniet nog even van de laatste paar dagen als toerist...en ik ben heel erg trots op je dat je je onderzoek zo goed hebt afgerond!
    Driewerf hoera: hoera, hoera, hoera!
    Ik zie je in NL!!!!
    liefs
    MK

  • 14 April 2007 - 14:04

    Eefje:

    Hoi Jolien,
    fijn dat jouw onderzoek ook is afgerond. Ik heb de mijne ook afgerond en ben nu in Kaapstad om wat te gaan reizen in Zuid-Afrika. Gisteren kwam ik in Stellenbosch zelfs drie ontwikkelingsstudies studenten uit Nijmegen tegen op 'mijn' markt. Geniet van de laatste dagen.

  • 14 April 2007 - 15:57

    Liesbeth:

    Hoi Jolien, nog eventjes en dan is het tijd voor je om naar huis te gaan. Ik heb genoten van al je verhalen en foto's. Ik wens je een hele goede en veilige thuisreis.
    Ik zie je gauw om ook nog eens je ervaringen in levende lijven te horen.

    Liefs Groetjes en Safe trip

    Liesbeth

  • 16 April 2007 - 07:38

    Dimphy:

    Ha Jolien,
    Weer een uitvoerig en leuk verhaal. Je maakt zo toch wel weer speciale dingen mee. Grappig dat ze daar ook eieren schilderen. Geniet van je laatste week en duik vooral nog lekker.
    Veel groetjes,
    Dimphy

  • 16 April 2007 - 09:07

    Anke:

    Ha lieve Jolien,

    Nog maar 4 daagjes en je bent alweer hier. Wat gaat t snel zeg. Ik verheug me wel heel erg op je thuiskomst. Gaan we weer volop onze favorite activiteiten ontplooien: bank hangen en thee drinken!
    Ik heb een kaartje voor je gekocht voor t diesfeest...wil je vast naar toe h'e!? Zo niet dan verkoop ik m wel aan iemand anders door ofzo.
    Anyway tot snel... je gaat helemaal geleefd worden want de stuupkes hebben heel veel activiteiten voor je gepland!
    x x x x x x x miss ya en love ya anke
    (dit is trouwens waarschijnlijk t laatste berichtje wat ik jou op t chuukse zal sturen...bizar h'e!?)

  • 17 April 2007 - 19:14

    Jos:

    Hallo Jolien,

    dank voor je vele mooie foto's en verhalen van de afgelopen maanden en de leuke verhalen. Zo'n strandje van Tonoas zul je wel missen als je thuis bent. Gek eigenlijk dat je zo'n drie maanden van je leven op een plekje op aarde bent waar je waarschijnlijk nooit meer zult komen. Sterkte met het afscheid, want je zult deze week wel wat ambivalente gevoelens hebben. Voor ons is dat gemakkelijk: we vinden het gewqoon erg leuk als je weer terug bent.
    Goede reis en tot snel!! / Jos

  • 19 April 2007 - 10:26

    Geert:

    Welkom thuis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Micronesië, Weno Town

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2008

Week 6

01 Augustus 2008

Week 5

26 Juli 2008

Week 4

18 Juli 2008

Week 3

12 Juli 2008

Week 2
Jolien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 34220

Voorgaande reizen:

19 Januari 2007 - 21 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: