Week 4 - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolien

26 Juli 2008 | Verenigde Staten, Nashville

Mijn laatste week in Nashville was er een zonder al te veel poespas en heisa; geen grote feesten, geen reisjes naar omliggende oorden. Maar ik heb wel een leuke tijd gehad met de mensen die we hier kennen. Op vrijdag hebben Ozge en ik samen met Katie gekookt en daarna zijn we naar de film gegaan. Toevallig waren alle mensen die we in Nashville kennen op dat moment in de bioscoop aanwezig. Dat was wel grappig. Mooie film ook. Op zaterdag zijn Ozge en ik met de bus naar de stad gegaan om een beetje naar souvenirs te shoppen. Veel gekeken, maar niets gekocht... Was wel grappig om te zien wat ze allemaal voor onzin verkopen. Je zou hier met gemak een gigantische verzameling borrelglaasjes of koelkastmagneten kunnen beginnen! Vrijwel alle souvenirs zijn gerelateerd aan Nashville, Tennessee, Elvis, Johnny Cash of Jack Daniels (dat hier in de buurt gemaakt wordt). Daarnaast zijn er ook nog veel snuisterijen die te maken hebben met "Het Zuiden", vaak gerepresenteerd met een Confederate Flag. Het naargeestige daarvan is dat deze vlag nog steeds in verband wordt gebracht met racisme; de Confederates waren in de Civil War erg op de afschaffing van slavernij tegen. Het gebruiken van deze vlag betekend dus eigenlijk dat men deze waarden nog steeds ondersteund. Voor mij is het echt bizar dat er zo openlijk gepronkt wordt met een symbool dat zo duidelijk racisitisch is!
Die avond gingen we naar een roller derby. Voor al die genen die niet bekent zijn met het concept hier een korte uitleg: bij een roller derby gaat het om een wedstrijd tussen twee teams van stoere meiden. Deze meiden hebben rolschaatsen aan en rijden rondjes in een kleine arena. Ze hebben zich bovendien uitgedost in korte rokjes, netkousen, en hebben ook een stoere rollergirl naam zoals Slammylou Harris of Molotov M. Pale. De regels werden me niet helemaal precies duidelijk maar de wedstrijd gaat als volgt. Er zijn 3 periodes waarin men rondjes schaatst. Elk team heeft een 'jammer' en een aantal 'blockers'. De blockers van beide teams vormen een groep en de twee jammers van elk team moeten proberen door die groep heen te komen terwijl ze rondjes rolschaatsen. De mensen uit het eigen team proberen de jammer te helpen door het andere team uit de weg te beuken, het andere team probeert de jammer uit de weg te beuken. Zo gauw de jammer door de groep heen is kunnen er punten worden gescoord, maar hoe dat gaat is me niet helemaal duidelijk geworden (zie het filmpje voor visuele ondersteuning). Het is echt een bizarre sport, als je het zo kan noemen. Hele leuke sfeer dat wel.
Op zondag ben ik na alle verdieping in het hedendaagse Nashville, me eens gaan verdiepen in de historie van Nashville en Tennessee. Ik ben dus naar het centrum gefietst en eerst naar Fort Nashborough gegaan. Dat is een reconstructie van hoe de eerste nederzetting in Nashville er rond 1796 (toen de stad dus gesticht werd) uit zou hebben gezien. Daarna fietste ik verder naar het Tennessee State Museum, waar ik door de hele geschiedenis van Tennessee liep. We begonnen bij de tijd voor de ontdekking door de Europeanen; de tijd van de Native Americans (beter bekend als Indianen). Helaas weinig uitleg over hun levenswijze, hun geschiedenis in de duizende jaren dat ze het land bewoonden. Eigenlijk begon de geschiedenis pas echt, zo lijkt het museum te suggereren, toe de Europeanen kwamen; eerst de Spanjaarden, toen de Fransen en toen de Engelsen. Daarna kwamen de migratie vanuit Europa op gang en de strijd om zich te kunnen vestigen, natuurlijk ten koste van de Native Americans. Het geweer was dan ook essentieel in de basis uitrusting van elke kolonist. Daarna breidde de steden zich langzaam uit, tot de burgeroorlog. Ook de positie van de slaven werd besproken en de opkomst van de vele evangelistische bewegingen die Nashville rijk is. Erg interessant.
Na het museum bezocht ik nog de State Capitol; daar waar de staat altijd gehuisvest was. Het is een van de weinige gebouwen uit het oude Nashville en stamt uit 1860.
De rest van de week heb ik besteed aan studeren. Op woensdag kwamen eindelijk mijn bankpassen binnen en na veel gedoe waar ik jullie niet mee zal lastig vallen is het nu zover dat ik weer gewoon geld uit de muur kan trekken. Wat een opluchting!!! Gisteren was een dag van afscheid nemen, want ik ben nu op het einde van mijn tijd in Nashville. Op donderdag avond hadden we dus met onze nieuw gemaakte vrienden afgesproken om nog een glaasje te drinken en daarna vaarwel te zeggen. Het is echt leuk om te merken dat je overal op de wereld in korte tijd een leuke band op kunt bouwen met mensen; wel jammer dat we ze waarschijnlijk niet meer gaan zien...
Vandaag heb ik mijn vertrek van morgen een beetje voorbereid; wassen, drogen, kastjes leegmaken.... Daarna ben ik met Ozge gaan shoppen. Voor mezelf kocht ik nieuwe teva's en ik kocht ook veel kleine souvenirs maar wat dat ga ik natuurlijk nog niet verklappen!
Morgen ga ik mijn tas verder inpakken, en mijn reis naar Washington DC voorbereiden. Ik vertrek hier dan om een uur of 6 's avonds om de volgende dag om 12 uur 's middags in Washington weer uit de Greyhound bus te stappen. Daar wordt ik als het goed is opgewacht door een klasgenoot die me dan meeneemt naar hun apartement op de campus van Howard University. Het is natuurlijk wel weer spannend om alleen te gaan reizen, maar ik heb er veel zin in om wat meer van de VS te zien dan Nashville. Volgende week dus meer over mijn avonturen aldaar!

  • 26 Juli 2008 - 21:42

    Dimphy:

    Hallo Jolien, Dus nu ga je weer verkassen. Je ziet op deze manier wel het een en ander. Leuk!
    Het is ook erg leuk steeds weer jouw ervaringen te lezen en vooral hoe je alles ervaart.
    Celine is vandaag vertrokken naar Italië. Iedereen gaat de komende dagen allerlei kanten uit op vakantie. Gelukkig is het hier de laatste dagen wel beter weer, maar elke dag valt er toch ook nog een forse bui. Heel veel groetjes weer en veel plezier in Washington.
    Veel groetjes en liefs,
    Dimphy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Nashville

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2008

Week 6

01 Augustus 2008

Week 5

26 Juli 2008

Week 4

18 Juli 2008

Week 3

12 Juli 2008

Week 2
Jolien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 34215

Voorgaande reizen:

19 Januari 2007 - 21 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: