Week 3 - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolien

18 Juli 2008 | Verenigde Staten, Nashville

Dus... Op zaterdag 12 juli gingen we op een roadtrip naar Memphis met Sammy en Ozge. Het is nog best een eind rijden dus we zaten 3 uur in de auto voor we het parkeerterrein opreden. Dat was trouwens wel een beetje teleurstellend. Ik had minstens een oprijlaan a la Disneyworld verwacht, maar Graceland ligt gewoon aan de doorgaande weg. Toen moesten we kaartje kopen. Je weet dan al zeker dat de erfgenamen van Elvis goed verdienen want de entree alleen kost als 30 dollar. Maar daarvoor mag je je wel helemaal in de wereld van Elvis onderdompelen! Weg gingen eerst naar de auto's van Elvis kijken; mooie cadilacs, ferari's, Elvis hield van snelle dingen op wielen. Daarna wilden we even wat eten. Natuurlijk verkochten ze alleen fastfood rotzooi (Echt, je wil niet weten wat voor een vreselijke luchten er uit die tenten komen. Ik snap niet dat mensen daar kunnen eten), maar gelukkig vond ik ergens iets vegetarisch namelijk een boterham met pindakaas en banaan onder de gril. Dit was een van Elvis favoriete gerechten dus die kon ik niet overslaan: Is ook echt aan te raden! Toen mochten we in de rij gaan staan om naar het 'Mansion' gebracht te worden. Je wordt er met een busje heengereden, terwijl het gewoon aan de overkant van de straat is, hooguit 100 meter lopen, beetje bizar! Met onze audio-guide mochten we toen 'heilige' grond betreden. Eerst de woonkamer, de slaapkamer van zijn ouders en de eetkamer. De bovenverdieping mochten we niet op omdat Elvis zijn gasten nooit boven liet dus dat blijft nu ook prive. Als was een beetje kitsch ingericht, zoals je kunt zien op de foto's, maar dat is juist wel heel grappig. Echt een beetje fout! Daarna mochten we door naar de keuken en toen de kelder in, waar de ontspanningsruimtes waren. Een ruimte was knalgeel met paars en de andere volledig behangen met bloemetjesgordijnen of zo. Heel apart, ik heb nog nooit zoiets gezien. Ik zou er zelf niet echt ontspannen van worden. Toen we klaar waren met het huis mochten we in de Tropheeen kamer kijken. Hier konden we zien wat Elvis allemaal had gedaan in zijn cariere en hoeveel prijzen en gouden en platina platen hij had verkocht. Best tof om te zien; hij is wel echt belangrijk geweest voor de popcultuur in die tijd. Tot slot natuurlijk naar het graf. De hele familie ligt daar herbegraven en fans laten er vanalles achter. Ook het tweelingbroertje van Elvis, dat is gestorven bij de geboorte ligt erbij. Wel apart om te beseffen dat hij nu nog makkelijk geleefd zou kunnen hebben. Later gingen we ook nog naar de pakken van Elvis kijken (Wie heeft uberhaupt ooit bedacht dat het leuk zou zijn om jumpsuits te gaan dragen???)en naar zijn vliegtuigen. Natuurlijk moest er ook voor souvenirs geshopt worden; je wil niet weten wat ze allemaal wel niet met Elvis erop verkopen! Sammy kocht een Elvis cd die we natuurlijk meteen hebben opgezet in de auto! Daarmee reden we naar het centrum van Memphis waar we naar het Civil Rights Museum gingen. Dit museum is gevestigd in het Lorraine Hotel waar in 1968 Martin Luther King werd doodgeschoten. Het museum is volledig gewijd aan de strijd voor gelijke rechten van Afro-Amerikanen. Erg interessant: het deed me beseffen dat tot dik in de jaren 70 afro-amerikanen geen geaccepteerd onderdeel uitmaakten van de samenleving. De strijd om gelijke rechten ging gepaard met veel geweld en verzet. Het feit dat dit allemaal zo recent nog is gebeurd verklaard veel over de manier waarop deze samenleving in elkaar zit. Je merkt nog steeds dat blank en afro-amerikaans gescheiden leven; ook op Vanderbilt zie je dat heel duidelijk. Na het museum zijn we nog even naar Beal Street geweest. Hier vind je alle muziek bars van Memphis. Ik heb ook nog met mijn voeten in de Mississippi gestaan; ook best cool! Daarna in de auto voor een lange rit terug naar 'huis'.
Op maandag morgen zijn we nog iets gaan doen dat helemaal bij Nashville en het Zuiden hoort: een echt Southern Breakfast! Dat houd meestal veel vlees en eieren in, maar ook vooral 'biscuits'; eigenlijk en soort scones, net uit de oven en overheerlijk!! We waren speciaal naar het 'Loveless Cafe' gekomen omdat het bekend staat om zijn heerlijk biscuits en dat kan ik nu dus helemaal bevestigen. Daarnaast heb ik echte Amerikaanse Pancakes op, met Maple syrup (ahorn siroop). Ook heerlijk... ik kon de rest van de dag alleen niets meer eten!
De rest van de afgelopen week heb ik niets speciaal gedaan... gewoon wat gestudeerd en zo. Komend weekend is mijn laatste weekend hier want volgende week zaterdag vertrek ik uit Nashville en ga ik naar Washington DC. Maar tot die tijd ga ik me hier nog even vermaken!

  • 18 Juli 2008 - 10:39

    Paps:

    Dat is wat ik nou noem cultuur snuiven noem. Memphis, Elvis, Pancakes.
    Americanen kunnen er ook niets aandoen dat ze zo'n korte historie hebben. Maar wat zou de wereld zijn zonder Rock&Roll. Ben al weer benieuwd naar je nieuwe cultuur trip. Tot skypes.

  • 19 Juli 2008 - 13:43

    Liesbeth:

    Hoi Jolien, ja ja allemaal heel herkenbaar voor mij. Het is natuurlijk wel een hele andere wereld dan je vorige verblijf. Maar ook dit hoort erbij toch. Het is jammer genoeg hier al een paar weken niet al te best weer, dus van een zomer is nog geen sprake. Gelukkig heb ik straks nog 2 wk vakantie tegoed, waarvan ik samen met Lilian nog een week naar het huis van je vader in Zwitserland ga. Als toetje ga ik straks ook nog in okt een weekje naar Turkije. Hoe lang blijf jij nog in DC? Ga je daar ook nog studeren? Nou meis in ieder geval veel plezier en maak er een leuke tijd van.
    Dikke kus

  • 19 Juli 2008 - 15:28

    Mams:

    Hallo meisje
    Leuk om al die foto's te zien hebben we echt het idee even met je mee te kijken. Anniek is op het ogenblik bij je vader aan geland op weg naar italié
    Dus de eerste helft van de reis prima verlopen. Meisje tot skyps kus mams

  • 20 Juli 2008 - 09:45

    Dimphy:

    Ha Jolien, wat een wereldje, dat van Elvis! Het kon dus echt niet op!!! Leuk om gezien te hebben, echt Amerika. Dat museum lijkt me ook echt indrukwekkend, het balkon is in april nog bij de veertigjarige herdenking vaak op televisie geweest. Gisteren hebben we de voortgang van de verbouwing bij Mathijs bekeken: indrukwekkend wat ze daar aan het doen zijn. Maar van wie Mathijs dit heeft meegekregen???? Zoals we al vaststelden,moet zijn klustalent (als het al van de Van de Sandes afkomstig is) minstens 2 generaties hebben overgeslagen...
    Na alle regen komt zonneschijn, zo wordt ons nu beloofd. Het is niet bepaald zomers tot nu toe hier. Ander weer dan bij jou dus.
    Veel plezier je laatste week in Nashville en ik ben benieuwd naar je verhalen uit Washington.
    Liefs,
    Dimphy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Nashville

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2008

Week 6

01 Augustus 2008

Week 5

26 Juli 2008

Week 4

18 Juli 2008

Week 3

12 Juli 2008

Week 2
Jolien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 34209

Voorgaande reizen:

19 Januari 2007 - 21 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: