Week 5 - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolien

01 Augustus 2008 | Verenigde Staten, Philadelphia

Nou ik heb deze week en stuk meer te vertellen dan vorige week! Ik ben vorige week zaterdag dus vertrokken naar Washington DC. Het was wel een beetje saai en vervelend om de hele dag een beetje te wachten tot ik zou vertrekken, maar ja... Ik ging dus om 6 uur met de Greyhound bus weg. Iedereen heeft over dat vervoersmiddel een beetje slechte verhalen hier. Je moet dus op je hoede zijn, dus dat was ik ook. Maar eigenlijk was de hele reis een hele leuke ervaring. Ik reisde met allerlei soorten mensen, blank, zwart, geel, jong, oud. Over het algemeen alleen wel een beetje aan de arme kant van de samenleving. Daar vind je zo te zien ook de meeste mensen die overgewicht hebben. Het overgrote deel van de tijd in de bus heb ik lekker geslapen dus was die 16 uur voor mijn gevoel helemaal niet zo lang. Dus ik ben wel positief over de Greyhound bus. Ik las toevallig vandaag dat er iemand in een Greyhound bus in Canada vermoord en onthoofd is door een medepassagier. Goed dat ik dat van tevoren niet wist!!!
Ik was een beetje benauwd over of mijn klasgenoten mij wel zouden kunnen vinden op het grote Union Station waar ik aankwam, maar dat ging allemaal prima dus kon ik mee naar hun appartement. Echt heel aardig dat ik daar kon verblijven. Ze hadden wel net vlooien gehad dus ik moest even oppassen, maar het was een goede plek om te verblijven, en gratis dus extra fijn! Ook leuk om eens van mijn klasgenoten te horen hoe het is om in Washington te studeren.
Op zondag, nadat ik was aangekomen hebben we nog boodschappen gedaan en zijn daarna naar het Kennedy Centre gegaan voor een gratis concert in een mooie grote concertzaal, gespeeld door musici tussen de 15 en 20 jaar. Heel mooi. Daarna nog een gezellig hapje gegeten in onze buurt, die ook wel Little Ethiopia wordt genoemd vanwege de vele immigranten uit die streek.
Die maandag was het Mathijs' verjaardag dus heb ik met Skype even voor hem gezongen voordat ik de stad voor het eerst in ging. Eerst naar het Witte Huis, wat niets meer is dan een groot wit huis met veel beveiliging eromheen. Je kan er alleen op een tour doorheen als je dat een half jaar vantevoren bij de regering hebt aangevraagd, dus dat zat er niet in. Er is wel een bezoekerscentrum waar ze je wat uitleggen over het gebouw en de families die erin hebben gewoond. Daarna doorgelopen naar het WWII monument; erg groot en pompeus, zoals veel dingen hier. Toen door naar het Lincoln memorial, wat nog een flink eind lopen is. Lincoln is een van de belangrijkste presidenten geweest en de eerste die heel duidelijk voor de afschaffing van de slavernij was. Een belangrijk man dus waarvoor ze een gigantisch aandenken hebben gebouwd met een gigantisch beeld van de man zelf. Ik heb ook nog het Vietnam en Korea memorial bekeken... Jaja, die Amerikanen zijn betrokken in veel oorlogen! Toen nog de memorials bezocht van 2 andere presidenten: Jefferson en Roosevelt en toen richting het US Capitol gelopen (Daar vergaderd de regering). Toen moest ik me naar de andere kant van de stad haasten om een lezing te volgen samen met mijn klasgenoten. Zij werken hier aan een project over de integratie van vluchtelingen in de VS. Een van de mannen die de taak heeft gekregen om vluchtelingen een plaats te geven in de VS en ze aan een baan te helpen en zo kwam ons vertellen hoe dat nu ongeveer in zijn werk gaat. Heel interessant!
In de dagen daarna bezocht ik veel musea want die zijn hier in Washington allemaal gratis!!! Jaja... daar heb ik dus mooi gebruik van gemaakt! Eerst naar het museum voor de American Indian geweest (over indianengroepen in Noord, Midden en Zuid Amerika). Het museum richtte zich op hun wereldbeelden en hoe deze groepen nu leven en die wereldbeelden nog steeds mee te nemen van generatie op generatie (wat natuurlijk erg lastig is, hoe hou je de jeugd geinteresseerd en zo...). Toen naar het museum voor natuurlijke historie, wat dus gaat over de historie van de wereld. Ook erg interessant, maar wel al een beetje te bekend voor mij... Wel mooie dino-skeletten gezien. Ik ben ook nog naar de National Galery of Art geweest en dat vond ik denk ik wel het hoogtepunt van mijn bezoek aan Washington. Een prachtig imposant gebouw en een prachtige collectie kunst van de 13de tot de 21ste eeuw. Heel veel grote namen: Da Vinci, Raphael, van Eyck, Jeroen Bosch, Rubens, Frans Hals, Rembrandt, Vermeer, Cezanne, Gaugin, Van Gogh, Monet, Renoire, Degas, Rodin, Warhol, Pollock, Margritte, Mondriaan, Matisse, Picasso, Liechtenstein... Dus ik heb me daar wel vermaakt en het mooiste was: Je mocht overal gewoon foto's van maken. Nou dat hoef je mij dus geen tweede keer te zeggen he! Ik heb die dag zeker 150 foto's gemaakt!
Ik heb ook nog het US Capitol van binnen gezien, ook erg imposant. Wel veel veiligheidsmaatregelen. Ik moest mijn lunch weggooien want mocht geen eten mee naar binnen nemen. Echt zonde en een boterham met jam kan toch niet ontploffen??
Het laatste dat ik in Washington heb bekeken is de wijk Georgetown. Rondom Georgetown University (een mooi gotisch gebouw op een heuvel) zijn allemaal leuke straatjes te vinden met schattige huisje in allelei kleuren en leuke klinkerstraatjes. Ook heeft de wijk een pitoresk kanaaltje. Doet allemaal erg Europees aan en is erg leuk om te zien, heel vertrouwd. Ik heb daar ook een biologische bakker gevonden waar ze eindelijk gewoon brood verkochten. Hier in de VS eten ze brood dat erg gezoet is en bovendien geen structuur heeft, je kunt het zo naar binnen slobberen. Vreselijk! Ik kan er niet aan wennen. Dus heb ik gewoon brood gekocht ook al koste me dat 4 dollar per half brood.
Na mijn spullen weer te hebben gepakt ben ik vertrokken naar Philadelphia, ongeveer 3 uur verderop. Ik ging met een Chinatown bus; die gaan langse de hele oostkust tussen de Chinatowns van de grote steden. Prima bussen en spot goedkoop; ik betaalde 12 dollar voor mijn kaartje! In Philly kwam ik aan in een leuk Hostel. Doet erg gezellig aan en hier kan ik me dus zeker wel vermaken. Morgen ga ik de stad bekijken en dan op zaterdag door naar New York, mijn laatste stop voor ik weer naar huis ga. Het is wel vermoeiend, al dat reizen, dus ik heb ook wel zin om weer naar huis te gaan! Volgende week meer over dat allerlaatste deel van mijn trip in de VS.

  • 01 Augustus 2008 - 06:54

    Gijs:

    Nog een weekje en dan ben je weer thuis. Mooie stad, heel anders dan dat ouw bollige Nashville. Vooral George Town is schattig. Op naar The Big Apple om weer een ander gezicht van Amerika te zien. Wel naar een show op Broadway gaan! Dat hoort erbij. Tot skypes. Paps

  • 01 Augustus 2008 - 07:43

    Liset:

    Hoi Jolien!

    Wat een leuk verhaal weer! De National Galery of Art lijkt me helemaal geweldig!

    Toen ik vanochtend het verhaal van de Greyhound bus op het journaal hoorde, moest ik wel meteen even aan je denken ;-)

    Hele fijne reis nog!

    Groetjes Liset

  • 01 Augustus 2008 - 08:52

    Ada Bik:

    Lieve Jolien, ik lees al je verslagen en geniet van je ervaringen en verhalen, dus wil dit nu ook eens laten weten. Het is geweldig dat je dit weer kan meemaken en ik raad je aan om schrijfster te worden.Alles wordt zo beeldend weergegeven dat ik met je meereis achter de computer. Veel plezier nog en wees voorzichtig. Liefs en X Theo en Ada

  • 01 Augustus 2008 - 12:09

    Jeannette Kol:

    hallo jolien,wat heb jij weer een hoop gezien de laatste dagen ik geniet van je verhalen en je fotos dat george town ziet er mooi enleuk uit en wat een imposante gebouwen allemaal.ik denk dat je straks ook weer blij bent om thuis alles weer te laten bezinken maar al deze reiservaringen pikken ze je niet meer af.
    groetjes en nog veel plezier .jeannette ,hans en de kinderen.

  • 03 Augustus 2008 - 16:23

    Lieke:

    Hé Jolien, wat heb je interessante dingen gezien weer! Die National Galery of Art klinkt heel gaaf, zelf was ik een paar daagjes in Zwitserland en in Luzern hadden ze als verassing ook een heel mooi museum met vooral Paul Klee en Picasso. En fijn dat je weer in iets bekender gebied komt, is minder grote overgang naar Nederland straks weer ;-) Veel plezier nog in Philadelphia en New York en tot snel. Liefs, lieke

  • 06 Augustus 2008 - 16:41

    Anke:

    So je hebt goed je best gedaan net de pics! Hier in Toscane een lekker hittegolfje! Maar ook gelato, piscina &puccini!
    x Anke

  • 07 Augustus 2008 - 11:38

    Mams:

    Zo meisje ik heb weer genoten van je verhaal.Toch nog fijn die te lezen ook al had je op de skype al het een en ander vertelt.
    Wat heb je weer een hoop foto's gemaakt, we genieten ervan. Tot morgen ik kijk ernaar uit liefs je mamsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Philadelphia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2008

Week 6

01 Augustus 2008

Week 5

26 Juli 2008

Week 4

18 Juli 2008

Week 3

12 Juli 2008

Week 2
Jolien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 34212

Voorgaande reizen:

19 Januari 2007 - 21 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: