weekbericht 10 - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu weekbericht 10 - Reisverslag uit Weno Town, Micronesië van Jolien Geerlings - WaarBenJij.nu

weekbericht 10

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jolien

30 Maart 2007 | Micronesië, Weno Town

Hi allemaal,

Hoe is het daar in het al langzaam warmer wordende Nederland? Hier alles ok. Ik ben blij dat het daar al wat warmer wordt want dat is de overgang van 28 graden hier naar de frisse lente daar niet zo groot. Het duurt bovendien niet lang meer voordat ik weer naar huis kom. Nog maar 3 weken en dan ben ik weer gewoon op eigen aarde. Aan de ene kant natuurlijk erg jammer want de kans dat ik hier ooit nog terug kom is niet zo ontzettend groot, laten we maar zeggen erg klein, dus dat is wel erg jammer. Het is toch wel speciaal 3 maanden te leven op een plek die je daarvoor nog helemaal niet kende en nu heel normaal en bekend voor je is.
Goed, nu even to the point! Wat heb ik van de week gedaan? Ik heb jullie voor het laatst geschreven toen ik dacht dat ik naar Tonoas zou gaan. Dat was namelijk het plan voor vorig weekend, maar helaas pindakaas, er kwam een kink in de kabel. Ik was er helemaal klaar voor en was met de bus naar de stad gekomen om naar Tonoas te gaan. Ik ontmoet Sarah dus even buiten haar kantoortje en toen liet ze me weten dat zij niet naar huis ging van het weekend omdat ze een belangrijke Japanse man moest rondleiden. Ze spreekt namelijk Japans omdat ze daar heeft gestudeerd. Ze was me vergeten te bellen dus was ik helemaal voor niets naar de stad gekomen. Echt super balen dus. Ik kon het niet zo goed verbergen dat ik het echt heel jammer vond maar zei haar dat ze me zeker de volgende keer uit moest nodigen. Toen ben ik dus maar weer naar huis gegaan en heb nog wat voor school gewerkt.
Op zaterdag wilde ik eigenlijk naar de watervallen in mijn dorp toe, maar het regende de hele dag af en aan dus dat werkte niet echt. Toen ben ik dus maar naar de stad gefietst en heb daar nog wat gemaild en voor school gewerkt. De laatste tijd is de stroom weer wat vaker opeens uitgevallen en dan duurt het weer een hele tijd voordat het weer aan gaat dus ik wilde gedurende de dag niet riskeren zonder stroom te zitten want dat kan ik niet werken. Ik ben erg afhankelijk van mijn geliefde laptop dus ik kan het me niet veroorloven dat er iets mee gebeurt. Eenmaal thuis hadden we gelukkig gewoon stroom dus kon ik nog wat meer werken. Op zaterdag avond wilde ik naar Xavier toe gaan om gezellig met de leraren daar een beetje te kletsen en een film te kijken of zo, maar ze waren er niet want ze hadden een feestje in de stad dus kwam ik opnieuw onverrichter zaken terug thuis. Niet getreurd want ik heb ook wel wat entertaintment op mijn laptop zoals series en films dus ik verveel me niet gauw. En ik heb ook nog verschillende boeken die ik kan lezen. Ik ben nog niet door mijn bibliotheek heen, nog 2,5 boek over dus dat krijg ik echt niet meer uit voor ik thuis ben.
Op zondag ben ik eerst mee naar de kerk gegaan. Ik had eigenlijk niet zoveel zin, maar er was geen stroom dus had ik toch niets anders te doen. De dienst zelf is altijd een beetje saai omdat ik er niets van begrijp want alles is in Chuukees. Er wordt wel gezongen, maar dat is meestal onter keyboard begeleiding en dat vind ik persoonlijk niet zo mooi. Na de dienst werd er geld ingezameld voor de kerk. Dat doen ze hier met een soort gokspel. Er zijn twee stokken kaarten. Van een van die stokken worden alle kaarten verkocht voor 1 dollar per stuk. Daarna wordt er uit de andere stok een kaart getrokken en wie die kaart heeft, die heeft de buit gewonnen. De eerste buit was noodles, pompoen, en frisdrank. De tweede was hetzelfde, maar de derde was anders. Twee plastic dozen met gekookt voedsel en ook een schildpad!! Die hadden ze de dag daarvoor gevangen in de zee. Ze hebben het beest de hele tijd in leven gehouden en op zijn rug gelegd zodat hij niet weg liep. Pas als ze hem gaan koken maken ze hem dood. Echt heel raar om te zien. Voor mij is dat een bedreigde diersoort en bovendien vind ik het wreed een dier zo te laten lijden, maar zij vinden het een lekkernij en de gewoonste zaak van de wereld.
Na de kerkdienst was het best lekker weer dus stelde ik voor om toch naar de watervallen te gaan. DJ was meteen enthousiast, maar hij had misschien een beetje te vroeg gejuichd want zijn oma wilde hem eigenlijk niet laten gaan. Maar na een beetje huilen en zeuren bij zijn ouders mocht hij toch dus gingen we op weg met zijn moeder Nona en met Christine, een ander nichtje en met Efan, mijn nieuwe vriend, naar eigen zeggen. Hij is een vriendje van DJ uit het dorp. Hij spreekt weinig engels, maar probeerde me onderweg op van alles te wijzen. Erg leuk. Als eerste gingen we naar de hoogste waterval, die wordt Pangeruk genoemd. Veel waterval is het niet. Het is eerder een rivier die zich heeft uitgesleten in de rotsen waardoor er een soort kleine kloof is ontstaan. Ik europa hebben we die natuurlijk ook, maar vaak zijn die groter. Dit was een kleine versie waar we net als in Europa Canyoning in hebben gedaan. Dat houdt niet meer in dan dat je de loop van de rivier volgt en je door de rivier springt en zwemt. Er waren dus 2 bassins waar je van een meter of 3, 4 naar beneden kon springen. Erg leuk om te doen. Je hebt dat natuurlijk al snel af, dus hebben we dat 2 keer gedaan en toen zijn we weer terug via hetzelfde pad gelopen om lager in de rivier nog een waterval te bezoeken, de Wichen waterval. Daar kun je van de waterval afglijden en in het bassin springen. Dus dat hebben we ook gedaan en dat was heel erg leuk. Toen zijn we in onze natte kleren naar huis gelopen en daar heb ik even gedoucht en heb de rest van de avond niets speciaals meer gedaan omdat we geen stroom hadden dus heb ik maar een boekje gelezen bij een pertoleum lampje. Op maandag ben ik vroeg naar de Chuuk High School gefietst om daar mijn laatste interview te doen. Dat verliep prima dus dat was ook weer afgesloten. 34 verschillende mensen in het totaal dus gesproken. De rest van de dag een beetje getypt, net als ’s avonds. Weinig enerverend allemaal. Op dinsdag ben ik eerst gaan mailen in de stad op het COM. Daarna ben ik naar de Xavier High School helemaal op de andere kant van het eiland en op een berg. Het kost me van de stad daarnaartoe ongeveer 3 kwartier om er te komen. Ik kan alleen niet helemaal naar boven fietsen, te weinig conditie! Dus een stukje lopen hier en daar. Helemaal druipend van het zweet kom ik dan boven. Het is nu eenmaal erg warm over het algemeen, altijd tussen de 26 en de 30 graden. Ik was dus naar Xavier gekomen om de mensen die ik al had gesproken nogmaals te spreken om wat dingen te vragen die ik had gemist in een vorig interview en ook nieuwe onderwerpen die ik bij andere interviews al wel had gevraagd, maar bij hun nog niet. Ik heb op dinsdag maar 1 interview kunnen doen, maar op woensdag en donderdag heb ik het voor elkaar kunnen krijgen elke dag 4 interviews te doen, dus ben ik ook klaar op die school. Dat is mooi want ze hebben komende week paasvakantie op alle scholen dus kan ik geen interviews doen. Op de rest van die dagen heb ik niet veel meegemaakt. Bezig gweest met school. Gezellig gekletst met de leraren. Dat zijn allemaal een beetje mensen van mijn leeftijd die hier vrijwillig zijn na een aantal jaar op een college. Hele gezellige lui waar ik komende week ook nog wel mee op zal trekken. Zij hebben ook vakantie tenslotte dus kunnen we ook door de week wel leuke dingen gaan doen. Op woendagavond hadden we thuis wel even lol want toen zat er ineens een grote rat in mijn kamer. Ik ren dus lachend en giebelent mijn kamer uit en roep: Er zit een Rat!!. Meteen kwam iedereen aanrennen. Ook de jongens vonden het erg leuk, maar ook een beetje eng. Met een bezem hebben we hem onder mijn bed vandaan kunnen krijgen en toen rende de rat het balkon op. Gelukkig heb ik hem niet meer gezien. Op donderdag avond hadden we weer geen stroom. DJ vertelde dat dat kwam omdat de nieuwe generators, die een tijdje geleden dus pas zijn aangesloten nu alweer kapot zijn. Ze deden het even niet en toen moest de monteur komen en de had tegen de mensen gezegd dat ze er niet aan moesten zitten, maar dat hebben ze toch gedaan en toen hebben ze vlam gevat! Stelletje idioten!!! Nu zit het eiland dus weer even zonder stroom! We hebben nu weer de oude generator en dus maar weinig stroom de komende tijd. Dat is wel balen want dan heb ik ’s avonds dus geen licht en geen stroom om op mijn computer te werken, maar we zien wel hoe dat gaat.
Op vrijdag morgen ben ik extra vroeg opgestaan om te gaan Skypen met pap en mam. Er is nu namelijk een uur minder tijdsverschil tussen jullie en mij, nog maar 8 uur, maar als we hier ’s ochtends en bij jullie ’s avonds gaan skypen betekent dat dus wel dat ik hier om 7 uur achter de skype moet zitten en zij daar om 23.00. ik moet dus extra vroeg mijn bed uit! De volgende keer skypen we dus waarschijnlijk om 8 uur ’s ochtends bij jullie en 4 uur hier.
De rest van de tijd heb ik een beetje boodschappen gedaan en mezelf klaar gemaakt voor mijn tripje naar Tol. Dat van het weekend plaats zal vinden. Ik heb er veel zin in, maar waarschijnlijk gaat het het hele weekend regenen dus ik verheug me er ook niet te veel op want ik zit misschien dus de hele tijd binnen met een boek. Kan ook wel ontspannend zijn natuurlijk. Ik ben erg benieuwd.
Meer heb ik deze week niet gedaan. Volgende week wordt wel weer drukker want dan heb ik besloten te gaan duiken, omdat er toch geen school is. Dus daar ben ik dan ook een dag of 3-4 mee bezig. Ook is er volgende week een grote happening rondom pasen. Er komen dan zo’n 700 tot 1000 kids van andere eilanden hierheen voor kerkbijeenkomsten en dan gaan er waarschijnlijk ook wel zangcompetities gehouden worden en zo, dus dat wordt vast ook erg leuk, hoop ik. Volgende week dus even een soort vakantie weekje en dat de week daarna nog wat interviewen en informatie verzamelen. Dan duurt het niet lang meer voordat ik naar huis ga. Ik moet een beetje op gaan schieten heb ik het gevoel, maar dat komt wel goed. Ik mail jullie volgende week weer over mijn drukke bezigheden.

Liefs Jolien

  • 30 Maart 2007 - 09:15

    Tessa:

    hey meis, ik ben wat laat met een reactie maar krijg iedere keer braaf een mailtje van je met gave verhalen!!!!! :D:D heel veel plezier met je ''vakantie'' weekje hahahaha en tot snel doe je wel voorzichtig allemaal?
    groetjes kus tessa

  • 30 Maart 2007 - 09:15

    Dimphy:

    Ha Jolien,
    Gezellig die foto's van het zwemmen bij de waterval. Ziet er heel speciaal uit. Ga je volgende week vanuit je eigen eiland elke dag duiken? Dat duiken lijkt me echt heel bijzonder! Ook leuk dat je Pasen nog net meepikt daar. Dan zul je ook wel weer allerlei gebruiken meemaken. Zoals ze geld inzamelen is ook heel creatief!
    Ik hoop dat je een leuk weekend hebt op Tol en dat het niet te veel zal regenen.
    Op het moment heb ik van hier eigenlijk geen speciale nieuwtjes. We zitten weer in de 10 minuten-gesprekken op school en dat vind ik altijd wel leuk om te doen. En vaak heel verhelderend! Komend weekend wordt het best lekker weer, dus een fijne wandeling lijkt me wel wat.
    Voor nu weer veel groetjes,
    liefs,
    Dimphy.

  • 31 Maart 2007 - 13:03

    Liesbeth:

    Hoi Jolieneke, toch weer een enerverend verhaal, heel leuk allemaal. Ja meissie je moet er nog maar even lekker van genieten, want je zult merken dat het nu allemaal erg snel gaat. Voor je het weet ben je weer in het oude vertrouwde Holland. Eventjes bijkomen en je dan weer opmaken voor een enerverend Geerlings 'weekend". Is de cultuurschok toch niet zo heel erg groot haha.Ik hoop dat je duikcursus doorgaat, dat zal kicken zijn.Hier is het nu heerlijk lente weer, dus hopelijk blijft dat gewoon zo. Heerlijk deur open, beetje in het zonnetje zitten, gewoon lekker dus. In ieder geval succes met alles en tot gauw in ieder geval.
    doegie

  • 01 April 2007 - 20:02

    Nathalie:

    hai die jolien,

    heb je niet terug gemaild maar lees wel al je mailtjes hoor!
    ben vandaag met tineke naar zeeland geweest en hebben daar een speurtocht uitgezet voor het familie weekend dus.....je kan hier ook zo weer aan de bak.
    ga nog even je foto's bekijken en daarna de speurtocht uitwerken, tot gauw!

    veel liefs nathalie dikke knuffel gijs bart ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Micronesië, Weno Town

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2008

Week 6

01 Augustus 2008

Week 5

26 Juli 2008

Week 4

18 Juli 2008

Week 3

12 Juli 2008

Week 2
Jolien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 34370

Voorgaande reizen:

19 Januari 2007 - 21 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: